Rozhovor s Janem Ornou

Není tomu tak dlouho, kdy do sbírky muzea ArcadeHry přibyl jeden velmi cenný automat. Dokonce tak cenný, že kvůli němu v Červeném Újezdě bouchalo šampaňské. Sám jsem u toho nebyl, ale docela si dokážu představit, jakou euforii zažíval sběratel arkádových automatů Jan Orna, když se v jeho muzeu uvedl do provozu automat s hrou, která před 46 lety v podstatě odstartovala zrod herního průmyslu, jak jej známe dnes. Pokud stále nevíte, o který automat se jedná nebo se chcete dozvědět, které automaty se v muzeu ArcadeHry také možná jednou objeví, přečtěte si následující krátký rozhovor (nechybí ani jeho japonský překlad), který mi Jan Orna laskavě poskytl.


Předně vám musím pogratulovat k získání automatu Pong z roku 1972. Jsem si jist, že je neustále v obležení vašich návštěvníků. Existuje z pohledu sběratele vůbec cennější automat, než je právě Pong od společnosti Atari?
Děkuju za pochvalu. Jsme na tento kousek s výrobním číslem 00033 velice hrdí, je to jistě jeden z nejcennějších dochovaných Pongů. Pro sběratele a muzeum jako je to naše, je Pongu naroveň snad jedině automat Computer Space. Zatímco Computer Space byl prvním videoherním automatem ever, Pong je první komerčně úspěšný automat ever. 

Vzpomínám si, že byl v 90. letech v jedné pražské arkádové herně automat Ridge Racer od společnosti Namco. Lze jej také jednou očekávat ve vašem muzeu?
Ridge Racer už je poměrně moderní hra, ale nebráníme se jí. Nějaké díly pro tento automat máme, takže je to spíš o štěstí, kde se co objeví, co nám kdo nabídne atd.

Uvažovali jste také o pořizování nově vznikajících automatů? Třeba takový Wangan Midnight Maximum Tune 5 od společnosti Bandai Namco by určitě udělal mnohým lidem radost.
My jsme vždy měli v úmyslu provozovat retro videohernu, tedy ne hernu pro moderní automaty. Byť tu přesto pár automatů vyrobených po roce 2000 je, jedná se spíše o okrajové hry a nebudou u nás určitě přibývat exponenciálně. Chtěli bychom ještě jednoho tanečníka a hudební hru jako třeba Pop'n Music nebo Guitar Hero, ale to se bojíme, že nám děti rozbijí.

Před časem jsem zaregistroval, že uvažujete o podstatném rozšíření muzea, nebo přímo k jeho přestěhovaní do větších prostor. Protože sbírka automatů roste a muzeum není nafukovací, jde o logický krok. V jaké fázi je to nyní?
Pro další růst naší sbírky a muzea samotného je nyní nejdůležitější vyřídit přístavbu našeho muzea, abychom nové stroje mohli umisťovat do provozu a ne schovávat ve skladu jako nyní. Máme tam už přes 30 kousků :-) Pronájem v Praze jsme vzdali. Ceny jsou vysoké a my potřebujeme prostor o velikosti blížící se 1000 m².

Děkuju za rozhovor.
My moc děkujeme za zájem o náš projekt. 


まず、1972年のポンの入手に、おめでとうございますと言わせてください。きっとポンは、オルナさんのアーケードゲーム博物館の来館者たちに、常に取り囲まれているでしょうね。アーケードマシンの収集家にとって、アタリのポン以上に貴重なアーケードマシンはあるのでしょうか。
おほめの言葉、ありがとうございます。私たちは、製造番号00033のポンがとても自慢で、このポンは現存しているポンのなかで最も貴重なものの一つのはずです。私たちのようなアーケードマシンの収集家と私たちの博物館にとっては、おそらくポンは、コンピュータースペースと同じぐらい収集的な価値があるでしょう。コンピュータースペースが史上初のアーケードマシンであるのに対し、ポンは商業的な成功を収めた史上初のアーケードマシンです。

90年代にあるプラハのゲームセンターでナムコのリッジレーサーで遊べたという記憶があるのですが、いつかオルナさんのアーケードゲーム博物館でもリッジレーサーで遊べますか。
リッジレーサーはわりとモダンなアーケードゲームですが、入手に抵抗はありません。そのアーケードマシンの機材もいくつか持っていますので、私たちの博物館でもリッジレーサーで遊べるかどうかは、まだ持っていない機材を見つけるか、提供してくれるかたがいるか、などによります。

現代のアーケードマシンの入手も考えていましたか。オルナさんのアーケードゲーム博物館の多くの来館者は、例えば、バンダイナムコの湾岸ミッドナイト MAXIMUM TUNE 5で遊ぶのを、きっと喜ぶだろうと思います。
私たちはいつも、現代のアーケードマシンではなく、レトロゲームセンターを営もうとしてきました。ここには2000年以降のアーケードマシンも何台かあっても、それは付け足しのようなもので、右肩上がりで数を増やしていくつもりはありません。ダンスシミュレーションゲームをもう1台と、ポップンミュージックやギターヒーローなど、音楽シミュレーションゲームがほしいのですが、来館した子供たちに壊されるのが心配です。

先日、オルナさんが、アーケードゲーム博物館の増築、もしくはもっと広い場所への移転を検討していると知りました。アーケードマシンの数がどんどん増えていますし、博物館の面積に限りがありますので、それは理にかなっていると思います。いまの段階はいかがでしょう。
アーケードマシンのコレクションの拡大と博物館の発展のために、今最も大切なのは、博物館を増築することです。そうすると、今のように新しく入手したアーケードマシンを倉庫に保管せずに、博物館に設置できるようになります。ちなみに、倉庫には30台以上のアーケードマシンが保管してありますよ(笑)。プラハの物件を借りようという考えを諦めました。というのはプラハの物件は値段が高くて、私たちは1000平方メートルぐらいの広さが必要だからです。

インタビューありがとうございます。
私たちのプロジェクトに関心を持っていただいてありがとうございます。