Poslech 3 - Socha Tisíciruké Kannon

Ve třetím díle Poslechu se spolu s Izumi podíváme do Tokijského národního muzea na vzácnou sochu Tisíciruké Kannon. Japonskou verzi namluvila sama Izumi a o tu českou se tentokrát postarala Pavlína, za což jí patří mé velké poděkování.



大阪、葛井寺(ふじいでら)の千手観音菩薩坐像

東京国立博物館で開催された仏教に関する展覧会で、大阪にある葛井寺の千手観音菩薩坐像を見学してきました。

観音菩薩とは、世の人々を救済し悟りを開こうとして修行している仏のことです。

この像は8世紀半ばに作られ国宝に指定されています。高さは1.5メートルほどで、大小合わせて1,041本の手を持っています。実際に1,000本以上の手を持つ千手観音菩薩像は日本ではこの像を含めてほんの僅かしか確認されておらず、一般的には42の手を持つものが多いそうです。また、この像は日本に現存する千手観音菩薩像としては最古のものの一つです。

千手観音菩薩はどんな人をも救済するためにたくさんの手を持っており、その手には人を救うための武器や水差し、仏教に関する色々な道具などを持っています。

この像はとても迫力がありますが、表情は穏やかで見ていて気持ちが落ち着きました。この展覧会では日本各地の貴重な仏像をたくさん見ることが出来ましたが、中でもこの像が一番印象に残りました。


Socha Tisíciruké Kannon z chrámu Fudžii v Ósace

Zašla jsem se podívat do Tokijského národního muzea na sochu Tisíciruké Kannon z ósackého chrámu Fudžii, která tam byla vystavena v rámci výstavy věnované buddhismu.
 

Pokud jste o Kannon ještě nikdy neslyšeli, tak vězte, že se jedná o milosrdnou bytost, která touží po spáse lidí tohoto světa a je na cestě k úplnému probuzení.
 

Socha Tisíciruké Kannon z chrámu Fudžii pochází z poloviny 8. století a je prohlášena za národní poklad. Je asi 1,5 metru vysoká a má dohromady 1041 rukou. Většinou mají tyto sochy jen 42 rukou a existuje jich velký počet, ale takových, které mají skutečně více jak 1000 rukou, je v Japonsku potvrzeno jen několik. Socha z chrámu Fudžii je také jednou z nejstarších soch Tisíciruké Kannon, které v Japonsku v současnosti existují.
 

Důvod, proč má tato bytost tolik rukou, je ten, že chce spasit každého trpícího člověka. K jejich spáse nepoužívá jen samotné ruce, ale také řadu nástrojů, které v nich drží.  Najdeme mezi nimi zbraně, konvičky a různé předměty spjaté s buddhismem.
 

Musím říct, že ze sochy Tisíciruké Kannon z chrámu Fudžii sálala obrovská moc a síla. Ve své tváři měla ale také pokojný výraz a já jsem při pohledu na ni pociťovala naprostý klid. Na výstavě v Tokijském národním muzeu jsem mohla vidět mnoho vzácných buddhistických soch z různých míst v Japonsku, ale nejvíc na mě zapůsobila právě tato socha.